Saturday, January 29, 2011

aku dan part-time-job!

-Assalamualaikum-

Memikirkan cuti sem nanti selama 4bulan..kepala otak aku dah ligat duk pikir nak keje ape..aku plan nak keje kat restoran mahal2 sket bagi gaji sampai seribu sebulan!-haha..Xpon jadi cikgu ganti, tapi lau nak jadi guru ganti lambat dapat offer...gaji pon konpem2 masuk lambat..tapi ok jugak,rindu nak jadi cikgu balik;)

Sebelum ni aku dah penah keje sejak lepas SPM lagi..lam family aku, aku sorang je kot yang keje time cuti, even 2orang abg aku pon xkeje..;p tapi yela, abang aku cuti xlame, time balik msia time 2 laa diorang nak menikmati kembali segala jenis makanan dan kenikmatan hidup di msia..hee;) ok..jom preview part time job yg aku penah buat! ;D

PRO-CLEANER
maaf..tiada gambar aku jadi cleaner, tapi mase muka aku awet muda camni la aku stat keje,haha
OK...Aku tambah pro kat depan sebab nak bg nampak hebat sket;p ni la first time aku keje part time..Time ni lepas SPM..aku keje kat Kencana Lodge Kota Bharu..cam homestay laa..Keje die kemas2 bilik dan basuh bilik air..Hari first keje memang penat sangat rase sebab tilam die berat gile, memang tak kene angkat pon, tapi time nak pasang cadar kene tarik sket,mak aihhhh..berat tol..pekerja2 kat sini semua dah tua2 dah ade cucu pon ade..aku la yang paling muda, tapi bes jugak sebab disayangi ramai,muahaha bes jgk keje kat sini sebab tengah hari aku makan pas2 masuk tido dalam bilik hotel dengan aircond yg mendayu2 dengan nyenyak sekali!;p ok,bab gaji pulak..aku dapat 13ringgit sehari, lau ade cuti pape gaji di byr double or triple..tapi lau time dapat gaji bos mesti bagi lebih sebab die cakap aku rajin!hahaha **sila pingsan** ;p

WAITER+AMATEUR CHEF
haishhh...pgg senduk xnampak gaya nak msk pon kn..cam nk pukul org jek nengoknyer,hehe
Time ni aku keje kat Paka..Cuti sem5 kat UDM after praktikal..bos aku baik sangat2..makan je pape yg de kt kedai 2..aku panggil Pok Arun..Aku jln p kedai lam 7am, sampai kedai terus bungkus nasi..sebab time tu ramai yang nak pegi keje dengan sekolah, bekerja macam ribut sebab 2orang je pekerja yang Pok Arun hired!,haha mula2 aku jadi assistant kadai je lame2 Pok Arun seperti terlihat2 bakat aku dalam dunia masak-memasak, so dia suruh aku jadi tukang masak.haha caye btol Pok Arun kat aku;p so aku masak jela,men bedal je..;p tapi alhamdulilah, setakat yang makan masakan aku xde lagi yang sakit kesengsaraan menanggung kexsedapan air tgn aku..haha gaji kat sini ok la,keje 7am-3pm boleh 20ringgit 1hari..lepas aku jadi tukang masak dpt 30ringgit..Pok Arun ni memang bos yg paling bes sebab die mmg xberkira;)

SALES GIRL
just ignored the customer, camwhored first,,haha
Time ni lepas aku abis buat Diploma kat UDM..aku keje kat Wellcom PC kat KBMall..Keje kat sini sgt xbes..sebab keje xbergerak sgt..pagi sampai kedai, trus menyapu, mop lantai, lap cermin..pastu tunggu pakcik, makcik, adik, abang dtg n tnye diorg.."Yor, cari gapo tu be/adik/kak/mokcik/pokcik?" haaaa..2la dialog yang same aku ulang setiap hari...borink kan?;p keje 10am-10pm dengan gaji Rm400 sebulan..bos aku ni kedekut sket;p tapi dah cukup sbb xbt kje pon just jage harta benda bos aku je..dah la aku ni tsgt la noob about computer things,lau setakat tnye mouse, printer bleh la aku explain, lau tnye hard disk,rooter, power supply aku xreti! terkial2 den nak menjwbnyo,hehe

PELAMIN ASSISTANT
candid la kunun;p bermain2 disaat bos buat keje..hehe
Hahaa..mesti korang xpenah dengar job macam ni kan..Time ni aku keje kat Wakaf Che Yeh kat kedai pengantin Dominasi Etnik Sdn Bhd...Bos aku orang arab name Mustafa..budak lagi, baru 17tahun, baik, bijak n comel..die bagus, even bos tapi panggil aku "Kak Intan"..rase dihormati lak,haha lau customer datang nak bagi cek pon tulis nama aku sebab dia xckup umur lagi..Lau urusan2 syarikat aku akan pegi dengan mustafa kat bank...wahhh, bajet org penting je kan,haha keje kat sini pon boring sebab xbergerak sgt, just layan customer n kadang2 kena jugak angkat pelamin yg besar gedabak tu..memang terbina jgk la muscle aku kat sini,haha tp kdg2 aku xangkat pon, suh mat bangla 2 je angkat..Gaji kat sini lam RM45O..

Dah macam-macam keje aku buat time cuti...ringan atau berat, balik tetap akan rase letih..Tapi aku prefer keje yang memang memerlukan aku bekerja which means i move here n there, sebab xbosan..even aku just keje part time macam ni, tapi aku dah rase macam mane penatnye mencari duit...kadang2 kite boleh lihat mentality org yg krg pendidikan mcm mne..boleh lihat mcm mne mereka bergaul..Jadilah pemerhati, jgn ikut apa yg xelok..kesabaran mmg sgt penting utk bt part time..for 2-3days mmg rse sgt2 xslesa,lme2 kita da bleh adapt ngn situasinya;) 1lagi perkara yg penting ialah kejujuran...jujurlah dengan pekerjaan kita..

lastly
Terima kasih buat mok ngan abah atas kepercayaan dan keizinan untuk aku keje part time

they taught me how tough the world outside is ;)

7 comments:

  1. wow..bestnyo kijo..aku xpnh pun kijo..huhu..abah aku xwi..bosan gler time cuti sem duk umoh..huhu

    ReplyDelete
  2. nana:
    haha...bes2 nana..gain everything from the part time job! hee...tp xpo naa, abah mu raso berat lg la 2 nak lps mu kijo....;))

    ReplyDelete
  3. tula,tgk ore lain kijo best jah..dpt duit..xkiro,pasni aku nk try gop kijo part time..hehe

    ReplyDelete
  4. nana:
    haha..ok2 naa...mu jd gkgu gati ko...mst abah mu bg...kijo hok official sket...heee;))

    ReplyDelete
  5. aku bgn & tabik spring kt mu Taq..!!!

    mcm2 keje jgk mu try ek...tp npe gaji dia ciput sgt eh? mmg gtu ke...

    ReplyDelete
  6. pok arun!!! hahahaa
    mama, b pon nok kijo jugok cuti 4 bule nih... klu jd cikgu br lpas papa tue..huhu

    ReplyDelete
  7. megat:
    haihhhh...gitu la megat kijo part time keda2 g2...meme muroh...

    miemi:
    haha..2la..ckgu gati pyh nk dpt...try jd ckgu tuition la by...=)

    ReplyDelete