Saturday, October 9, 2010

erti kegelapan bagiku

Langsir dikuak...kecerahan yang teramat sangat mula dikesan oleh mata aku..kesakitan di kepala mula aku rasai..Perlahan-lahan..semakin lama makin kuat..Aku mengetuk-ngetuk kepalaku..Dahiku ditekan-tekan..Rambutku direnggut kasar..Tanganku menggapai botol minyak cap kapak di tepi tingkap..di tonggeng-tonggeng botol itu ke atas tapak tangan aku..mengoles2 dengan rakus minyak yang berangin tu ke dahiku...sedikit tenang..aku baring..menutup mata..aku tenang..kegelapan yang aku rasa amat menenangkanku..

Aku memang suka kegelapan..bilikku gelap..langsir bilikku tidak akan dibukak pada waktu siang kecuali pada waktu malam..setiap kali aku mandi kat rumah..mesti mak aku melaung dari lua.."sha...bakpo xbukok lapu tu"...aku lebih tenang mandi kat tempat yang gelap walaupun aku terpaksa meraba-raba nak cari sabun..kadang-kadang bila adik aku nak buat keje sekolah waktu malam, abis semua lampu dia buka..aku rela pakai kaca mate hitam sambil tengok tv malam-malam..Kalau kat upm pulak, sape-sape yang masuk bilik aku mesti pelik sebab memang aku xbuka lampu dalam bilik, aku hanya buka lampu meja sebab aku terpaksa kurangkan jumlah cahaya yang diterima oleh mataku..

Saat dan ketika ini, aku teringatkan arwah nenek aku..7 tahun sakit terlantar..xleh berjalan..Mula-mula nenek aku sakit, matanya masih lagi boleh melihat..sekian lama, selaput kelabu mula menutupi mata nenek sampai xleh nampak..Setiap petang lepas ayah aku balik keje, ayah aku akan memandikan nenek aku..sesiap dimandikan, ayah aku menyikat rambut nenek aku..melumur-lumur bedak ke muka tua nenekku yang dah berurat2..dipapahnya nenek aku ke jendela untuk melihat cahaya..walaupun pandangan nenekku semakin kelabu, ayah aku cekal memapah nenek aku setiap hari ke jendela sehinggalah nenek aku tidak boleh melihat lagi..doktor tidak mengklasifikasikan nenek aku sebagai buta, tetapi mungkin sebagai insan yang tenang dalam kegelapan..Beberapa bulan yang lepas, ketika makan bersama ayah aku, aku melihat ke dalam mata ayah aku..selaput-selaput kelabu yang nipis mula kelihatan di dalam mata ayahku..sayu hatiku tidak dihebahkan..mungkin ini milik keturunanku..

-insan sukakan "kegelapan"-

4 comments:

  1. aku ingat batman jah sukakan kegelapan.huhuh

    ReplyDelete
  2. pali:

    kahkahkah...ho..2la..aku ni meh2 batman doh deh...hahaha

    ReplyDelete
  3. dlu saya takot gelap..
    lenim saya ok sket..
    tp akan datang saya yakin saya makin takot gelap..

    bertabahlah awak..

    ReplyDelete
  4. mis QIM:

    sy buke tkot glap..sy suke gelap...muahahaha

    ReplyDelete